چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۸:۱۵ ق.ظ

به چه فردی رای بدهیم ؟

 

امیر عباس رحیمی ، در پاسخ این سئوال می گوید :

در مسئله انتخابات آن چه که مهم می باشد، انتخاب بهترین گزینه از بین کاندیداهای موجود می باشد. به این معنی که لازم است انتخاب ما بر اساس بینشی عقلانی باشد به گونه ای که بتوانیم از آن در برابر عقل سلیم دفاع کنیم.

رسیدن به این انتخاب از دو روش دست یافتنی است:

در ادامه به بحثی در مورد تشخیص فرد مناسب برای انتخاب اشاره ای می کنیم. در مسأله انتخابات آن چه مدنظر است تشخیص فرد مناسب تر از میان سایر افراد است؛ نکته ای که در مورد انتخاب کنندگان مهم می باشد، انجام دو وظیفه بسیار حساس است که اگر آنها را رعایت نکنند، به نظر می آید پاسخی منطقی برای عقل سیلم نداشته و از این روی می توان گفت که وظیفه دینی خود را در این خصوص انجام نداده اند:

الف: انتخاب، برای رضای خدا و مصلحت امت اسلامی باشد و امیال نفسانی، روابط دوستی، گروه گرایی، تعصبات نژادی و محلی و قومی و قبیله ای وجود نداشته باشد.

Afbeeldingsresultaat voor تصویر کاندیدای مجلس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کنند که فرمود: «هر کس از بین مسلمانان عامل را بر سر کار بیاورد و بداند که در بین مسلمین فردی وجود دارد که او برای این کار سزاوارتر و به کتاب خدا و سنت پیامبر آشناتر است، آن کس به خدا و رسول خدا و جمیع امت اسلامی خیانت کرده است». [1]

ب: وظیفه دوم این است که فردی را که می خواهند انتخاب کنند، کاملاً شناخته باشند و از دیانت، صداقت، توان انجام مسؤولیت و میزان کارآیی او را برای کاری که انتخاب می کند. مطمئن باشند برای رسیدن به این تشخیص نیاز به شناخت معیارها و ملاکات تشخیص اصلح می باشد و نمی توان به شرایطی که در قانون ذکر شده، اکتفا نمود؛ چرا که این شرایط حداقل شرایط بوده و اغلب افراد مورد انتخاب نیز دارای آن هستند مهم در انتخاب ما توجه به بهترین گزینه است.

دست یابی به این مهم در پرتو همان دو مورد  ذکر شده در ابتدای این بحث است. در اسلام، امر زعامت بسیار مهم است و کسی که عهده دار زعامت مسلمین می شود، باید واجد بیش ترین شرایط باشد.

پس از ذکر این دو وظیفه می توان به بررسی ویژگی ها و شرایط لازم در افراد برای انتخاب شدن پرداخت. این شرایط با توجه به آموزه های دینی و عقلانی چنین اند:

 

ما را در اینستا گرام دنبال کنید : امیر عباس رحیمی

1- دارای زندگی ساده و بی آلایش و بی اعتنا به جلوه های فریبنده دنیا، توأم با رعایت عفت و پاک دامنی در خانواده؛ امام علی علیه السلام می فرمایند: حکمرانی طعمه و خوراک نیست، بلکه امانت است. [2]

2- همواره نسبت به اندیشه و نگرش ولایت پایبند بوده، در راستای خط امام و رهبری قدم بگذارد

3- دشمن ستیز، دوست دار حق و مخالف باطل باشد؛ «أَشِدَّاءُ عَلَی اَلْکفَّارِ، رُحَماءُ بَینَهُمْ». [3]

دومین مرحله بعد از شناخت معیارها و شرایط کاندیدای اصلح، شناسایی و تشخیص مصداق آن می باشد. برای تعیین مصداق، باید موارد زیر بررسی شود:

الف: تشخیص وجود شرایط و ملاکات اخلاقی، دینی، تعهد و. . . در فرد مورد نظر و برتری او نسبت به سایر کاندیداها؛

در این باره باید گفت که شناخت کامل مسائل معنوی، اعتقادی، تقوا و. . . در افراد کار بسیار دقیق و حساس است. تا انسان بافردی معاشرت طولانی و نشست و برخاست کافی نداشته باشد، و او را در حالت های مختلف و زمینه های گوناگون آزمایش نکرده باشد، نمی تواند به نتیجه برسد؛ لذا باید با مرور بر سابقه زندگی فرد و کسب اطلاعات از افرادی که او را در این زمینه ها کاملاً می شناسند، آگاهی لازم را به دست آورد.

ب: تشخیص میزان کارآیی، تخصص، توان مدیریتی و. . . با توجه به نوع مسئولیت محوله؛ برای این کار نیز باید با سوابق علمی و تحصیلی، سوابق اجرایی و. . . آشنایی کامل داشته باشد و یا از افراد مورد اطمینان و گروه های مطمئن کسب آگاهی نماید. در هر صورت، تشخیص حق و باطل و یا شناخت کاندیدای مناسب تر، با توجه به شناخت معیار حق و شرایط و صفات افراد اصلح، ممکن می باشد. اگر فردی نتوانست خودش مصادیق را تشخیص دهد، لازم است به آگاهان عادل و خبره مراجعه کند و براساس شناخت و معرفت کامل وظایف اجتماعی خود را سامان دهد تا هم در برابر عقل سلیم جواب گو باشد و هم وظیفه شرعی خود را به انجام برساند.

پی نوشت ها

[1]الغدیر، ج 8، ص 291

[2]نهج البلاغه، نامه 5

[3]فتح، آیه 29

 

 

 

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره سايت

  • امیر عباس رحیمی روان شناس و مشاور دیجیتال مارکتینگ در حوزه توسعه کسب و کار نویسنده کتاب ذهن آگاهی در سازمان و دارای چندین مقاله ترویجی در نشریات می باشد .
    تالیفات امیر عباس رحیمی
    ← چاپ کتاب ذهن آگاهی در سازمان
    ←مقاله پیش از طلاق راه های دیگری را نیز امتحان کنید ،هفته نامه رسام نگار ساوه
    ←مقاله حریم ارتباطی افراد ،مجله شادکامی و موفقیت ،مقاله برتر از نگاه خوانندگان
    ←مقاله استرس و خستگی در محیط کار نشریه بانک ملی
    ←مقاله تاثیر ذهن آگاهی در صنعت چاپ

    سایت های امیر عباس رحیمی
    www.ravaniaz.ir
    www.ravanmarket.ir
    www.workshop20.ir


    امیر عباس رحیمی در حال مطالعه و بررسی در خصوص روش های در آمد زایی در حوزه گردشگری در منطقه جغرافیایی ساوه است .

    راه های دسترسی سریع با امیر عباس رحیمی :

    09190742124

    http://myss.ir/ravanmarket

جستجو

تصاوير منتخب

امیر عباس رحیمی

معیشت |رفاه|دادرسی | مشکلات|کارآفرینی در ساوه

لینک های مفید

اطلاعات سايت

  • پست الکترونيک:
  • مدير سايت:
  • تاريخ امروز: چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۸:۱۵ ق.ظ
  • قدرت گرفته از بلاگ بيان